MINDER KOSTEN EN C02 DOOR INTERACTIEF TRACK & TRACE-SYSTEEM

MINDER KOSTEN EN C02

Dienstverlener DIXI Sanitary Services is al zo’n dertig jaar nadrukkelijk aanwezig in Nederland. Zo nadrukkelijk dat de merknaam synoniem is geworden met een mobiel toilet. Het bedrijf, onderdeel van de Duitse ADCO Gruppe, opereert wereldwijd in drieëndertig landen. De Nederlandse vestiging deed vorig jaar een succesvolle pilot met de eerste interactieve track & trace-software in de branche.

 

 

 

 

Dertig bestemmingen

Vanuit vijf servicepunten in Nederland verdeelt DIXI Nederland elke dag honderden tot duizenden mobiele toiletten naar zijn klanten. Chauffeurs doen per dag gemiddeld vijfendertig tot vijftig  locaties aan. En die toiletten moeten uiteraard op de juiste tijd op de juiste plek zijn: bouwplaatsen, evenementen, feesten en bij particulieren.

Track & trace-pilot

‘Voor de klanten van DIXI is sanitair vaak een bijzaak,’ vertelt directeur René Schreuder van DIXI Nederland. ‘Omdat onze marges laag zijn, gaat het bij ons niet alleen om snelle en betrouwbare service maar zeker ook om efficiënte logistiek en lage kosten. Om die reden zijn we vorig jaar in Nederland een pilot gestart met Trace 2.’ Deze applicatie is speciaal voor DIXI ontwikkeld door het eigen IT-bedrijf Qits in Duitsland. Hij draait op de smartphones van de chauffeurs en geeft het hoofdkantoor in Papendrecht real-time inzicht in wat er op de weg gebeurt.’

Interactiviteit

Tot zo’n vijf of zes jaar geleden gingen DIXI-chauffeurs nog elke werkdag op pad met een boek met adressen. In 2011 stapte het bedrijf over op track & trace-software op basis van GPS om de rijroutes te optimaliseren. ‘Dat was al een grote vooruitgang,’ vertelt Schreuder, ‘maar met Trace 2 kregen we er nu interactiviteit bij. Het systeem kan reageren op nieuwe actuele informatie.’ Als er bijvoorbeeld een file is – die informatie komt binnen via Google – krijgt de chauffeur tijdig een alternatieve route, en berekent de app daarna opnieuw de optimale dagroute vanaf dat punt. Ook een wijziging in de  route, bijvoorbeeld als er opeens een spoedorder binnenkomt, wordt zo meegenomen.

Foto’s als bewijs

‘Het systeem is helemaal nieuw binnen onze branche,’ vervolgt Schreuder. ‘We hebben dan ook behoorlijk geïnvesteerd in het opleiden van de chauffeurs. Bijvoorbeeld als het gaat om het toevoegen van foto’s.’ Met Trace 2 kan de chauffeur online smartphone-foto’s aan het systeem toevoegen om te laten zien dat hij een mobiel toilet schoon heeft achtergelaten of voor een dichte slagboom heeft moeten wachten. ‘GPS-coördinaten, datum en tijdstip staan erbij. Dat helpt eventuele geschillen met klanten voorkomen. Ook een belangrijk onderdeel van onze klantgerichte service.’

Op de kleintjes letten

DIXI is zeer tevreden met de Trace 2-pilot. ‘De winst is  soms maar vijf of zes kilometer of tien minuten, maar met veertig vrachtwagens op de weg tellen al die kleine stukjes winst aardig bij elkaar op, zowel voor de kosten als voor de CO2-uitstoot,’ aldus Schreuder. ‘De uitstoot per chauffeur daalde met bijna 20%.’ Met die resultaten is het niet vreemd dat andere Europese DIXI-vestigingen al plannen maken om het systeem over te nemen